Over kokosolie, vet en boter

KokosolieNet als coco girl en detox-prinses Julia Kang ben ik erg enthousiast over het gebruik van kokosolie in de keuken.
Want een groot nadeel van de meeste oliën, zelfs van de als gezond gepromootte olijfolie en zonnebloemolie, is dat deze bij hoge temperatuur veranderden van samenstelling en er zo stoffen ontstaan die giftig zijn. Kokosolie heeft dit nadeel niet en heeft bovendien tal van andere gezonde eigenschappen. Ik noem er een paar:

  • Kokosolie bevat laurinezuur en caprinezuur, wat het lichaam beschermt tegen virussen, bacterieën en schimmels.
  • Kokosolie bevat minder calorieën en is dus beter voor een slanke lijn.
  • Kokosolie is goed voor de lever en licht verteerbaar.
  • Het heeft een stimulerend effect op de schildklier, het orgaan dat belangrijk is voor de stofwisseling.

Koudgeperst beter?

Dit geldt overigens voor de koudgeperste kokosolie en niet voor de ontgeurde variant. Ontgeurde kokosolie is gemaakt van mindere kwaliteit kokosnoten, waarvan de pulp door hoge verhitting en via een chemisch proces wordt ontdaan van zijn geur. Het is geraffineerd en heeft dus in mindere mate de gezonde eigenschappen van de koudgeperste kokosolie. Maar het heeft nog altijd de voorkeur boven het gebruik van andere olie of boter. Ik gebruik ontgeurde kokosolie bijvoorbeeld in de frituurpan, omdat dit veel minder slecht is dan het gebruik van bijvoorbeeld zonnebloemolie. Jammer genoeg zijn veel diepvriesfrieten en andere snacks voorgebakken in zonnebloemolie, dus ook hier geldt, zelf friet maken is gezonder!

Wist je dat kokosolie ook gebruikt kan worden op de boterham? Het nadeel is wel dat kokosolie bij kamertemperatuur wat lastig smeerbaar is. Je kunt een portie even kort verwarmen in de magnetron, of in een pannetje.

Verzadigd vet

Maar hoe zit het met de verzadigde vetten in kokosolie, zijn die niet slecht?
Allereerst, mensen hebben vet nodig. Veel vitamines kunnen alleen met behulp van vet worden opgenomen door het lichaam, zoals vitamine A, D, E en K. Ook enzymen kunnen alleen goed worden aangemaakt in combinatie met vet. Een beetje vet is dus onmisbaar voor een goede gezondheid.
Maar verzadigd vet veroorzaakt toch hart-en vaatziekten?
Kokosolie bestaat voor het grootste deel uit middellange vetzuurketens.  Deze middellange vetzuurketens zijn (in tegenstelling tot de lange vetzuurketens waaruit veel andere vetten bestaan) makkelijker verteerbaar voor het lichaam en sneller om te zetten in directe energie. Het wordt dus minder snel opgeslagen als lichaamsvet.
Bovendien blijkt uit onderzoek dat kokosolie een positief effect heeft op de HDL-LDL ratio. Dat wil zeggen dat het de verhouding tussen de “goede” vorm van cholesterol (HDL) en de “gevaarlijke” vorm van cholesterol (LDL) positief beïnvloed. Dit verkleint juist de kans op hart- en vaatziekten.

margarineWaarom liever geen margarine?

Margarine werd populair in het begin van de 20e eeuw. Verzadigde vetten kregen een slechte naam, want ze zouden je cholesterol verhogen en daarom hart- en vaatziekten veroorzaken. Mensen stapten massaal over op plantaardige oliën, waaronder olijfolie, zonnebloemolie, lijnzaadolie en soja-olie. Vervolgens werd er een chemisch proces bedacht om de vloeibare plantaardige oliën te “harden” en ze smeuïg te maken. De ‘boter’ werd hierna op kleur gebracht met kleurstof en op smaak gebracht met aroma’s.
Wat later een groot nadeel bleek te zijn van margarine is dat tijdens dit hardingsproces gevaarlijke transvetzuren ontstonden. De meeste margarines bevatten tegenwoordig deze transvetzuren niet meer of een stuk minder, maar ze zitten soms nog verstopt in de ingrediëntenlijst onder de naam ‘gehydrogeneerd vet’ of ‘deels gehard vet’.
Maar aan margarine worden nog steeds synthetische en gemodificeerde vetzuuresters, emulgatoren, lecithinen, conserveermiddelen, voedingszuren, aroma’s en kleurstoffen toegevoegd. Klinkt niet erg gezond, wel? Bovendien de zogenaamde gezonde eigenschappen van margarine zijn er ook nog eens kunstmatig aan toegevoegd, zoals bepaalde vitaminen.

Als je geen bezwaar hebt tegen het gebruik van zuivel, kun je beter kiezen voor echte boter. Boter heeft een iets hogere hoeveelheid verzadigd vet, namelijk 8 gram tegenover 5 gram voor margarine. De hoeveelheid calorieën verschilt echter nauwelijks. Echte boter bevat van nature goeie voedingsstoffen en vitamines en is niet chemisch bewerkt.
Als je geen boter wilt of kunt eten, omdat je voedselovergevoelig bent of veganistisch eet, kun je beter biologische margarine of halvarine nemen. Die bevat geen transvetten of chemische toevoegingen.

Maar kun je kiezen tussen margarine, roomboter of kokosolie, kies dan voor kokosolie!

Hou je echt niet van de geur of de smaak van de koudgeperste kokosolie, dan zijn er nog alternatieven, zoals avocado-olie of rijstolie. Die blijven ook stabiel onder verhitting net als kokosolie.

Lees meer over de voor- en nadelen van kokosolie
Lees meer over gezonde olie om in te bakken

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s